onsdag 16. desember 2015

Lære tegn eller kun pinyin?



Et dilemma mange kommer til når de skal lære seg kinesisk er:

"Skal jeg gidde å lære meg tegnene eller holde det å lære seg å snakke?".

Jeg har et veldig klar svar på dette: hvis du noensinne ønsker å bli seriøs med kinesisk-læringen din, så skal du umiddelbart sette i gang med å lære deg tegnene. Jeg vet at det kanskje ikke er det mest motiverende når du så vidt har lært deg "ni hao", men du vil få bruk for det senere.

Min historie

Det kan kanskje virke litt narsissistisk å begynne å fortelle en historie fra mitt eget liv, men jeg tror den kan hjelpe deg med å forstå viktigheten av å lære kinesiske tegn rimelig umiddelbart. Jeg flyttet til Beijing i 2014 og ble kastet nærmest "rett ut i det" i og med at jeg ikke hadde de store kinesiskkunnskapene fra før av.

Lærte meg å snakke rimelig godt og kunne kommunisere enkle og halv-vanskelige ting i hverdagen (hvis noe var feil med leiligheten osv kunne jeg godt ringe ned og fortelle rørleggeren at han skulle komme).

Men etter en stund forsto jeg at: Jeg har ikke mulighet til å komme lengre. Ting har stoppet helt opp. Kinesisklæreren begynte å fortelle meg at det var en umulighet å kun fortsette med pinyin nå, noe jeg ikke var så klar på å innse før jeg skulle ta HSK 3.

I og med at det er så mange ord på kinesisk som uttales nærmest likt, så er du virkelig nødt til å ha dem skrevet ned i kinesiske tegn for at du skal forstå dem. Og jo tidligere du innser dette, jo bedre.

Jeg satt med et vokabular på kanskje 600-700 ord. Hvis du lurer på om det er en repeterende og irriterende måte å lære kinesisk på: JA. Det er det.

Mitt råd er å bare lære seg tegnene med en gang. I starten kan de kanskje se veldig like ut og føles "uoverkommelig", men det er noe som du er nødt til å lære deg fortløpende. Og tro meg - du kommer over det stadiet hvor du synes det er vanskelig ganske fort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar