torsdag 3. desember 2015

Tips: skaff deg Wechat


Hvis du virkelig er seriøs rundt det å lære kinesisk, så bør du også virkelig komme inn i "Kinas bakgård". WeChat er en kinesiskprodusert app som er til forveksling lik Facebook-eide Whatsapp.

Før jeg flyttet til Kina hørte jeg mye rart om hvordan et selskap hadde skaffet
Wechats logo.
seg monopol på de sosiale mediene i landet, men jeg trodde det ikke helt - før jeg så det. Du kan rett og slett ikke klare deg uten WeChat i Kina, så enkelt er det.

ALLE bruker det. Til ALT.

Du kan betale kaffen din, bestille taxi, bestille mat, komme i kontakt med venner, legge ut poster (á la Facebook) osv osv osv.

Med andre ord; det finnes ingen begrensninger. Og derfor elsker jeg Wechat.

Men "hvorfor skal det fungere til å lære meg kinesisk?", tenker du kanskje. Svaret er enkelt: kommunikasjon.

WeChat har en funkson kalt "People Nearby", som er en dating/møtested hvor man ser alle kontaktene som er i 3 kilometers omkrets dersom man gidder å skru funksjonen på. Her er det mange snakkeklare kinesere - uansett hvor du er i verden. Jeg har prøvd funksjonen både i mindre danske byer og i Oslo, og det fungerer såkalt utmerket

Hvis du ønsker å abonnere på noen kinesiske artikler om Norden, så kan det selvfølgelig gjøres via appen - og du har et ukjent antall potensielle språkpartnere tilgjengelig hvis du ønsker det. Om du har fem minutter til overs og er litt nysgjerrig på hvordan du kan maksimere språkutbyttet ditt, så anbefaler jeg deg virkelig å laste ned appen og leke deg litt med den. Du vil nok ikke angre.

Skjermbilder

Jeg laster gjerne opp noen skjermbilder her slik at du kan se hvordan brukergrensesnittet er.

PS! Det er skjermbilder jeg har funnet på internett og som ikke er mine egne.



Dette er hvordan "moments"-funksjonen ser ut, som er ganske lik hva man kalte "wall" eller "tidslinje" på Facebook.


Hvordan samtaler foregår. Hvis du dobbeltklikker på de kinesiske tegnene (inne i appen, ikke på denne bloggen), så vil du kunne oversette hva som står. Et godt verktøy for å lære enkel kinesisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar